Warning: Creating default object from empty value in /srv/home/b-societynl/domains/b-society.nl/htdocs/www/plugins/system/foreversessions/foreversessions.php on line 38
B-Society - Nederland - Samenleving in Balans?

Notice: Undefined offset: 9 in /srv/home/b-societynl/domains/b-society.nl/htdocs/www/modules/mod_srq/mod_srq.php on line 76
All biological clocks are adaptations to life on a rotating world.
prof. William Schwartz, U. of Massachusetts

Login en Discussieer mee

Of gebruik je eigen account van één van onderstaande netwerken.

Hoe laat is het nu echt?

Greenwich Mean Time:
Utrechtse Middelbare Tijd:
Midden-Europese Tijd:
Midden-Europese Zomertijd:
De Utrechtse Middelbare Tijd (UMT) of Zonnetijd, zoals die in de negentiende eeuw werd bepaald, hoort bij de Meridiaan van Utrecht: 5° 07' 46.67" Oosterlengte. Deze zou dus 5° 07' 46.67" x 4 minuten = 5,1296° x 4 minuten = 20m31,67s moeten voorlopen op de GMT. In de winter is het verschil tussen UMT en MET zo'n 40 minuten, in de zomer 1 uur en 40 minuten.
Bronnen:
Utrechtse Middelbare Tijd
Midden Europese Tijd (MET - MEZT)
Greenwich Mean Time (GMT)
Zonnetijd

Warning: Creating default object from empty value in /srv/home/b-societynl/domains/b-society.nl/htdocs/www/components/com_yvcomment/models/comment.php on line 145

Samenleving in Balans?

Het wordt steeds duidelijker dat onze interne klokken van groter belang zijn voor het menselijke biologische functioneren dan de externe klokken (zon en sociale tijd). Resultaat van een ochtendhumeur

Veel aspecten, van alertheid, performance en sociale competentie tot en met fysieke en mentale gezondheid worden beïnvloed door onze dagritmes.

Zo is wetenschappelijk aangetoond dat avondmensen vaker rokers zijn en meer alcohol consumeren.

Maar ook dat zij beter presteren later op de dag en langer kunnen doorwerken vergeleken met echte ochtendmensen. Die weer minder geschikt blijken voor ploegendienst.

 

Van een '9 tot 5' samenleving...

Meer dan de helft van de bevolking is geen ochtendmens en toch is onze samenleving daar volledig op ingericht (denk aan werk-, school- en openingstijden).

De dagelijkse jetlag, veroorzaakt door het veel te vroeg moeten opstaan, wordt ook wel 'sociale jetlag' genoemd en treft dus vooral de avondmensen waaronder ook de meeste tieners.

Dagmensen ook last

haan klokDaarbij hebben niet alleen de echte avondmensen last van de 9-5 samenleving. Volgens onderzoek van de duitse Prof. Dr. Till Roenneberg i.s.m. onze eigen Groningse Chronobiologen, dat de chronotypes verder opdeelt in groepen van halve uren, het meest voorkomende dagtype het liefst slapen tussen 00:30 en 1:00 en staat idealiter pas op rond 8:30 - 9:00!

Roenneberg's conclusie: ten minste 40% van onze bevolking* leeft niet volgens zijn of haar optimale dagritme en komt chronisch slaap tekort.

[* mensen die in ploegendiensten werken zijn hierbij niet eens inbegrepen!]

Chronisch slaapgebrek...

De Groningse Prof. Martha Merrow voegt daaraan toe dat in totaal 80% van de bevolking een wekker nodig heeft om wakker te worden en "Every time someone needs to use an alarm clock, they are getting some sleep deprivation!"

Slaapgebrek belemmert niet alleen het basale functioneren van de mens, met gevaarlijke situaties tot gevolg. Het heeft ook een negatieve invloed op onze werk-, leer- en sportprestaties en niet te vergeten op onze creativiteit.

...en jetlag

 

 

 

 

 

Het ziet er naar uit dat deze verrassend grootschalige 'chronische sociale jetlag'  alleen kan worden opgelost door ons aan te passen aan de aangeboren menselijke dagritmes en niet andersom.

En helaas zijn die dagritmes nu eenmaal heel uiteenlopend, vooral in de moderne 24-uurs samenleving, wat de oplossing
er niet eenvoudiger op maakt. Maar:

The future is bright, and it's here!

Gelukkig biedt diezelfde moderne samenleving ons ook steeds meer handvaten die het makkelijker maken om deze aanpassingen door te voeren.

Zo hebben de meeste van ons nu beschikking over voicemail, email en mobiele telefonie om onze gesprekspartners te kunnen bereiken.

We hoeven daardoor niet meer altijd op dezelfde locatie en/of
tijdstip aanwezig te zijn om zaken af te spreken.

Velen van ons beginnen al te wennen aan het videobellen (via internet) en het videoconferencen, vergaderen op afstand middels grote videoschermen.

Daarnaast worden in steeds sneller tempo nog meer interessante communicatie-tools ontwikkeld, zoals b.v.:

  • Webconferencing, het vergaderen via internet met virtuele whiteboards; en
  • Document sharing, het samenwerken aan hetzelfde document via internet en het op afstand kunnen raadplegen van electronische archieven van afdeling of project.

Al deze tools maken het nog makkelijker om plaats- en tijdsonafhankelijk van elkaar samen te werken en de klant te kunnen bijstaan.


Tenslotte wordt de datatransmissie-technologie, het asfalt van de informatiesnelweg, ook steeds sneller en beter.

Hierdoor kunnen steeds grotere hoeveelheden data steeds makkelijker verstuurd worden. En lijkt er geen limiet aan de mogelijkheden voor data uitwisseling en gebruik op afstand.

 

... naar een B-Samenleving!

Wat ons nu nog te doen staat is al deze kennis omvormen tot een nieuwe vorm van samenleven waarin we iedereen een kans geven om zich optimaal te ontwikkelen en bewijzen. Een Bioritme Samenleving!

Een eerste stap daarin is uiteraard Het Nieuwe Werken, dat veel meer is dan de mogelijkheid tot thuiswerken (zie B-Werk)

Maar ook de school- en andere openingstijden zullen aangepast moeten worden (zie B-School) om de 40% van de mensen die nu niet tot hun recht komen, de kans te geven een volwaardige bijdrage te leveren aan onze samenleving en de toekomst van onze kinderen.


Een Samenleving in Balans, waarin iedereen optimaal tot zijn recht kan komen, zal ongetwijfeld veel creatiever, innovatiever en voortvarender zijn
dan de huidige 9-5 samenleving. En veel gelukkiger. Geen sinecure.

 

Lees ook onze B-Missie voor meer inspiratie.

uil

En als je ook een bijdrage wilt leveren aan deze mooie toekomst:

je kan al veel betekenen door voor 1 dag B-ambassadeur te worden binnen je eigen kring.

Alle B-eetjes helpen!