Warning: Creating default object from empty value in /srv/home/b-societynl/domains/b-society.nl/htdocs/www/plugins/system/foreversessions/foreversessions.php on line 38
B-Society - Nederland - B-etere schooltijden?
Als bijna alle kinderen ochtendmens zijn en bijna alle tieners avondmens - worden wij twee dan ochtendmens als tiener?
Suus (bijna 7), samen met een van haar zusjes nu al Avondmens

Login en Discussieer mee

Of gebruik je eigen account van één van onderstaande netwerken.

Hoe laat is het nu echt?

Greenwich Mean Time:
Utrechtse Middelbare Tijd:
Midden-Europese Tijd:
Midden-Europese Zomertijd:
De Utrechtse Middelbare Tijd (UMT) of Zonnetijd, zoals die in de negentiende eeuw werd bepaald, hoort bij de Meridiaan van Utrecht: 5° 07' 46.67" Oosterlengte. Deze zou dus 5° 07' 46.67" x 4 minuten = 5,1296° x 4 minuten = 20m31,67s moeten voorlopen op de GMT. In de winter is het verschil tussen UMT en MET zo'n 40 minuten, in de zomer 1 uur en 40 minuten.
Bronnen:
Utrechtse Middelbare Tijd
Midden Europese Tijd (MET - MEZT)
Greenwich Mean Time (GMT)
Zonnetijd

Warning: Creating default object from empty value in /srv/home/b-societynl/domains/b-society.nl/htdocs/www/components/com_yvcomment/models/comment.php on line 145

B-etere schooltijden?

students

B-Society maakt zich onder andere sterk voor het veranderen van de schooltijden. Laat leerlingen zelf kiezen of ze om 8.30 uur of 10.30 uur ‘ochtends willen beginnen.

Er is veel onderzoek gedaan naar de biologische klok van adolescenten. Dit onderzoek wijst uit dat alle tieners opschuiven richting avondmens.

Kinderen die van nature ochtendmens zijn, worden in deze periode dagmens, dagmensen worden avondmensen en kinderen die al avondmensen zijn worden extreem avondmens. Dit stopt rond de leeftijd van 20 jaar (gemiddeld 19,5 bij meisjes en 21 bij jongens) waarna men weer terukeert naar het eigen aangeboren ritme.


Onderzoek door de Amerikaanse University of Wisconsin-Madison toont aan dat chronisch slaapgebrek bij adolescenten het brein kan beschadigen. In de puberteit ontwikkelt het brein zich enorm en hierbij is genoeg slaap hard nodig.

 

Als kinderen vroeg op moeten staan om op tijd op school te zijn terwijl ze ’s avonds niet in slaap kunnen komen is de kans op chronisch slaapgebrek groot.

Ook hebben tieners door deze veranderingen in hun brein meer behoefte aan slaap dan andere leeftijdsgroepen.

Het is logisch om hieruit ook te concluderen dat hierdoor het concentratievermogen vermindert en de afwezigheid door ziekte juist vergroot wordt.

 

Onderzoek op een aantal scholen in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten bevestigt dit. Op een flink aantal scholen zijn (zelfs al vanaf 1996) de begintijden verlaat.

Alle scholen meldden een verhoging van de alertheid in de klas, van de cijfers en de examenresultaten. Daarnaast meldden ze een verlaging van de afwezigheid , van laatkomen en van ziektemeldingen.

Ook waren er minder auto-ongelukken op de tijdstippen dat de kinderen naar school reden; ze waren wakkerder en dus alerter in het verkeer, wat de veiligheid bevorderde.

 

 

In Nederland is er een (basis)school die experimenteert met flexibele schooltijden, De School in Zandvoort.

De basis van het onderwijs van De School is de manier van ontwikkelen van het kind. Daarbij wordt ook rekening gehouden met het biologische ritme van de kinderen.

Ieder kind ontwikkelt zich op een andere manier en zou dus een leerplan moeten krijgen dat gebaseerd is op zijn of haar eigen dagritme.

 

Waarom zouden we in heel Nederland niet meegaan met deze ontwikkeling?

Is het niet veel beter voor onze kinderen om ze in hun eigen biologische ritme te laten werken en zo hun concentratie en resultaten te verhogen en hun brein zich beter te kunnen laten ontwikkelen?

 

Help mee onze toekomst en die van onze kinderen te verbeteren door meer mensen ervan bewust te maken dat er verschillen in bioritmes bestaan.

En dat het veel voordelen biedt om onze maatschappij daarop in te richten.

Alle b-eetjes helpen!